A.I. Artificial Intelligence (2001)

A.I. Artificial Intelligence (2001)

gen: dramă, sf

cu: Haley Joel Osment, Jude Law, Frances O'Connor

de: Steven Spielberg

linkuri: IMDb, trailer

nota IMDb: 7.0

opinia mea: mediu




Într-un viitor nu atât de îndepărtat calotele polare s-au topit scufundând coastele continentale de astăzi. Retraşi în interiorul continentelor, oamenii au continuat să evolueze tehnologic, ajungând în punctul în care creează roboţi care îi servesc. Dar în timp ce aceştia sunt foarte limitaţi la nivel expresiv, o companie realizează un model avansat, în forma unui copil ce va fi numit David, programat s-o iubească etern pe mama lui. El este "adoptat" de o familie a cărui copil real este în criostază, afectat grav de o boală. Când însă acesta se vindecă şi se întoarce acasă, lucrurile se complică pentru David, care pleacă în lume căutând o metodă de a deveni un copil adevărat, un om.

Nu sunt un fan Steven Spielberg, ale cărui filme definesc ipostaza umană ca o condiţie inferioară. Jurassic Park susţine teza darwinistă a evoluţiei omului din mamifere. A.I. Artificial Intelligence face o treabă destul de bună în a naşte în capul spectatorului o serie de confuzii cu privire la diferenţele dintre un om şi un obiect sau un om şi o maşină. Sigur, tema robotului care încearcă să devină om este foarte comună în literatura/cinematografia science-fiction şi la un anumit nivel poate fi asimilată cu aspiraţia omului modern, robotizat, de a-şi descoperi întregul potenţial. Şi sigur că dilemele cu privire la statutul de persoană ale unei maşinării sunt perfect de înţeles într-o societate preponderent materialistă, cum este a noastră, în care noţiunea de suflet are conotaţii arhaice. Dar un om nu este o maşină.

Astfel că filmul ratează tocmai diferenţa fundamentală dintre oameni şi obiecte. Iar această ratare se concretizează într-o atmosferă glacială, lipsită de căldura sentimentelor sau a emoţiilor profunde, care-ţi dă fiori pe şira spinării. În călătoria lui, David întâlneşte o femeie-robot, un fel de bonă, care-i spune să fie liniştit că va avea ea grijă de el. Nu pentru că ar fi ţinut la el. Pentru că asta era programată să facă. Încercările lui David de-a o găsi pe Zâna Albastră (personaj dintr-un basm auzit de la cineva, care poate îndeplini orice dorinţă) pentru a-l face un băiat real, din carne şi oase, ilustrează foarte puternic o lume care şi-a pierdut sensul sau reperele.

În cele din urmă băiatul o găseşte, sub forma unei statui scufundate în apă. Scena este teribilă, semănând foarte mult cu cea din Dark City în care John ajunge în final la Shell Beach, plaja unde îşi amintea că a copilărit, pentru a constata că aceasta nu este decât un desen realizat pe un zid imund. John merge mai departe şi sparge zidul, vrând să vadă ce este dincolo de el. David rămâne în faţa statuii. Ani. Decenii. Secole. Pentru că nu-şi poate depăşi condiţia. Pentru că este o maşină. Şi, că tot am făcut referire la Dark City, titlul filmului este în perfectă opoziţie cu tema lui, căci după cum remarca acelaşi John Murdoch, sufletul nu trebuie căutat la nivelul capului.

Sigur, filmul nu este unul cu buget scăzut din liga a treia, aşa că suspectez posibilitatea potenţialităţii ca o parte dintre dvs (mai ales persoane de sex feminin) să fie atinsă de el la un anumit nivel sensibilicios, să "cadă" (de la fall in love) cu alte cuvinte pentru frumosul David şi drama acestuia, numindu-mă insensibil. Dar, şi cu riscul să lezez onorat auditoriul, asta este o mică dovadă de prostie.

În final, ca o ironie la adresa umanităţii şi a sistemului nostru de evaluare care urcă roboţii pe culmi atât de înalte, băiatul este recuperat de o rasă de extratereştrii şi repus la adevărata lui valoare. David este foarte important. De ce? Pentru că a trăit printre oameni...
RSS

6 comentarii la: A.I. Artificial Intelligence (2001)

Colorbliss

Uite, ma determini sa revizionez filmul :) Pentru Haley Joel Osment am (aveam) o slabiciune, iar filmul nu mi-l amintesc decat subiectiv. Stiu doar ca mi-a placut.

Lotus

No bine, şi mie-mi place Haley Joel Osment, dar aia nu înseamnă că trebuie să notez cu 5 stele toate filmele în care joacă! :)

Şi eu tot cu ceva timp în urmă l-am văzut.

Victor Preda

Este absurd sa vorbesti despre filmul asta fara sa stii sau sa mentionezi de Stanley Kubrick.

Poti sa explici, te rog ce ai vrut sa zici cu "Nu sunt un fan Steven Spielberg, ale cărui filme definesc ipostaza umană ca o condiţie inferioară. Jurassic Park susţine teza darwinistă a evoluţiei omului din mamifere." ?

Lotus

De Kubrick nu am văzut decât The Shining şi Eyes Wide Shut. Probabil te referi la 2001: A Space Odyssey?

Prin pasajul respectiv am vrut să zic exact ce am zis. Sau ce am scris, mai bine zis. Sau mai bine scris. :)

Victor Preda

A.I. Artificial Intelligence (2001) este filmul lui Stanley Kubrik, el a inventat tot. I-a inmanat proiectul lui Spielberg pentru ca era batran si nu a mai avut timp de el si dupa aia a murit.

Lotus

Ok, nu ştiam, dar... ar fi trebuit să-l recenzez diferit în virtutea faptului că e scris de Kubrick? În ce priveşte paternitatea, am ca o bănuială că Spielberg şi-a lăsat şi el amprenta.

Trimiteți un comentariu

 
Comentariile de tip spam, incluzând cele cu nickuri ca piese auto sau service calculatoare, sunt băgate la spam, fapt care nu va avea urmări prea bune pentru reputația site-ului dvs. Merită să aveți în vedere că blogul de față este găzduit de Google.